România punctuală, vedetele şi masa biologică

Mircea Platon este un contemporan intens marginalizat dar cu o uimitoare forţă de sinteză care prin raportare la  autoritarismul cultural mascat sub ipocrizia trendului majoritar (de-i mai spune, pe mioriticeşte, mainstream, pentru a disimula mimetismul fripturist care ţine locul experienţelor empirice, analizei știinţifice raţionale sau educaţiei), poate da măsura cumplită a imposturii şi ilegitimităţii în ierarhia culturală oficială şi structurile mediatice aferente.

< România are un deficit uriaş de normalitate pentru că are, în premisele de la care porneşte, un deficit uriaş de realitate. O falsă abordare a realităţii duce la o falsă normalitate: la figuranţi, decoruri şi vedete. Practic, România e un uriaş studio de televiziune dedesubtul căruia se afă un azil de noapte. Cei din studio se uită la cei din azilul de noapte nu ca la oameni, ci ca la o „masă biologică,”ca la o „populaţie” bună de manipulat, supt şi sacrificat. Cei din azilul de noapte îi privesc pe cei din studio nu ca pe oameni, ci ca pe „vedete,” ca pe nişte icoane, ca pe nişte idealuri pe care le poţi atinge dacă joci după regulile jocului. Din toată această dinamică, realitatea umană, rostul şi scopul nostru în lume au dispărut sublozincile „înţelepciunii” („de, fă şi tu ce ţi se cere, adaptează-te”) sau ale „civilizării” politic corecte. România e prea relaxată, prea satisfăcută cu sine însăşi, prea coerentă cu propriile premise pentru a fi normală. E o Românie punctuală: fără trecut, fără viitor, şi cu un prezent al uitării de sine. E uitarea de sine a fiarei în timp ce sfâşie normalitatea ca o pradă. >

Mircea Platon, Normalitatea ca o pradă (Măsura vremii: îndemn la normalitate)

Advertisements

6 thoughts on “România punctuală, vedetele şi masa biologică

  1. Pingback: mă iertaţi, dar « Colţu' cu muzică

Comments are closed.